dissabte, 15 de desembre del 2007

Thanks, Mr. Bean

De vegades busquem materials per treballar l'expressió oral dels nostres alumnes i que aquests materials siguin prou motivadors.

Fa uns anys, en vaig portar un a l'aula que em va donar molt bons resultats tant amb alumnes de 5è com de 6è: els episodis de Mr. Bean de l'actor Rowan Atkinson. Són episodis molt curts, 10-15 minuts, i donen molt de joc.


Jo, ara deu fer sis o set anys, vaig fer servir el vídeo i el televisor per visionar algun d'aquests episodis a l'aula. Ara, ja podem trobar aquests episodis a la nostra videoteca virtual: el Youtube, i si podem disposar d'un projector (pissarra digital) i una connexió a Internet, també podem fer el primer visionat amb tot el grup classe. I amb els episodis a Internet, els alumnes poden disposar de l'enllaç per treballar des de casa.

Aquests episodis són molt engrescadors i la canalla s'ho passa d'allò més bé. A més a més, gairebé no s'hi parla, amb la qual cosa dóna molt de joc per descriure'ls i explicar-los.

Algunes orientacions i suggeriments de com treballar aquest material a l'aula:

1. Podem demanar un treball d'investigació sobre la biografia d'aquest actor: quan i on va néixer, què va estudiar, ha fet teatre, sèries, pel·lícules...? Segur que els alumnes han vist alguna de les seves pel·lícules i moltes de les seves sèries de TV. Es pot crear una fitxa amb diferents preguntes que orientin als alumnes sobre què han de buscar. Després, es pot exposar oralment a l'aula.
2. Podem donar-los un full amb vocabulari bàsic per preparar l'explicació oral de diferents escenes de l'episodi i fins i tot demanar-los que busquin el vocabulari que necessiten en un diccionari online a Internet.
3. Amb ajuda del mestre, en el segon visionat de l'episodi (el primer és per gaudir-ne i s'hauria de passar tot seguit sense aturar-lo) els alumnes poden anar explicant què passa amb tot el grup classe.
4. Podem demanar que, per grups, preparin i expliquin per escrit un fragment de l'episodi que han vist.
5. Podem capturar diferents escenes, passar-les a paper, repartir-les per grups i demanar que les descriguin per escrit o les preparin per exposar oralment, fins i tot, alhora que es visiona l'escena.
6. Els alumnes poden capturar diferents escenes a l'ordinador i crear un "powerpoint" amb les imatges i la descripció de cada una amb un peu de foto.

Com veieu, les possibilitats són moltes i, tot i que apunto activitats d'escriptura, moltes van orientades a posteriors activitats d'expressió oral.

Si algú s'anima, prepara alguna sessió i ho vol compartir, feu-m'ho arribar a joanserra@angles365.com i ho penjaré a angles365.